Wednesday, February 11, 2009

Pilihanraya Haram

Negara Haram Israel sedang menghadapi proses pilihanraya umum. Di Malaysia, stesen TV tempatan dan media cetak nampaknya memberi liputan meluas atas perkembangan politik yang berlaku di sana.

Kita sememangnya perlu tahu situasi politik dan juga bakal pemimpin yang akan menerajui negara pengganas itu. Namun liputan yang secara berlebih-lebihan juga sebenarnya secara tidak langsung seakan mengiktiraf kewujudan mereka. Saya merasakan pengamal media tempatan terbawa-bawa dengan liputan agensi berita barat yang mana menjadi sumber bahan berita dan diterima bulat-bulat untuk disiarkan dalam media tempatan.

Ini merupakan agen propaganda ampuh dalam menyampaikan mesej bahawa Negara Haram Israel diterima masyarakat antarabangsa dan menjalankan proses demokrasi sama seperti negara-negara lain.

Jika kita amati, semua parti yang bertanding mempunyai matlamat yang serupa; menjanjikan keganasan melampau keatas Palestin, meluaskan jajahan haram serta meningkatkan agenda Israelisasi, memperjuangkan keselamatan wilayah haramnya dengan mereka-reka ancaman yang diterima dan bakal diterima dari “puak pelampau Palestin” dan bermacam-macam agenda jahat lagi.

Oleh itu setiap berita yang menggambarkan “perkembangan positif” dalam negara haram tersebut hendaklah dihubungkan atau dikaitkan dengan penderitaan dan kesengsaraan yang dialami rakyat Palestin. Kewujudan Negara Haram Israel memberi makna akan pelupusan Palestin dari muka bumi ini…

No comments:

Post a Comment