Sunday, December 27, 2009

Setiap Hujung Tahun..


Tahun 2009 hampir kepenghujungnya. Inilah saat terbaik untuk melihat kembali pencapaian kita sepanjang setahun yang lalu serta merangka strategi baru bagi menghadapi tahun 2010 yang bakal menjelma beberapa hari lagi. Apapun, bagi kebanyakan, itu dianggap sebagai "tradisi tahunan" setiap kali tibanya musim peralihan tahun; lihat, renung, muhasabah dan setkan target baru dll. Apa yang penting adalah perubahan; berusaha untuk berubah kearah kebaikan. Insyaallah..
Disebalik semua itu, banyak peristiwa mengejutkan berlaku tatkala tibanya hujung tahun. Bagi yang terlupa atau tidak perasan, 26 Disember setiap tahun telah ditetapkan sebagai Hari Kesedaran Bencana. Ini berikutan tragedi Tsunami yang melanda beberapa tahun lalu. Berita perdana malam tadi pula melaporkan berita kemalangan bas ekspress yang mengorbankan 10 orang penumpang malam semalam yang amat mengejutkan serta menyayat hati. Salam takziah buat keluarga mangsa. Berita yang sama juga melaporkan berlakunya gempa bumi di Filipina dan Indonesia. Manakala setahun yang lalu berlakunya serangan Pengganas Israel keatas Gaza yang membunuh beribu-ibu penduduknya. Ada banyak lagi peristiwa yang kini tinggal sejarah dan dilupakan.
Pastinya ini semua terjadi bukan untuk dibiarkan berlalu begitu saja. Sementara kita melangkah ke tahun baru, Allah "menyediakan tragedi-tragedi" yang disebutkan diatas (sekadar mengambil beberapa contoh)sebagai peringatan buat manusia untuk sentiasa berwaspada dan bersiap sedia. Alangkah baiknya jika kita dapat "mengambil berat" akan semua peringantan-peringatan tersebut sebagai persediaan memasuki tahun baru nanti? Janganlah hanya fikirkan keseronokan serta kemeriahan menyambut tahun baru sahaja. Ingatlah, dunia ini Allah yang punya..

No comments:

Post a Comment