Friday, August 21, 2009

Salam Ramadan!

InsyaAllah, jika dipanjangkan umur, esok kita akan mula berpuasa sebulan Ramadan. Tiada kata yang selayaknya diucapkan melainkan melahirkan kesyukuran dan mengakui keagungan Tuhan yang Maha Pemurah lagi Bijaksana yang mengurniakan hamba-Nya bulan yang amat-amat menakjubkan dan mengujakan ini.
Uniknya Ramadan, kita akan lihat dengan jelas betapa ianya mampu menukar cara dan gaya hidup umat Islam seharian. Masjid & surau pasti dipenuhi terutamanya sepanjang malam Ramadan yang kebiasaannya "lengang dan aman damai". Bagi yang "berat" berpuasa sunat (sebulan sekali pun payah!), tiba-tiba mendapat kekuatan untuk mengharunginya selama sebulan. Tambah pelik, yang merokok pun boleh menahan ketagihan sepanjang waktu berpuasa. Tak kurang juga ada yang berjaya berhenti merokok. Bagi yang berazam untuk berhenti merokok bersempena Ramadan yang mulia ni, saya mendoakan moga hasrat mulia anda dikabulkan. Amin.
Pendek kata, bulan Ramadanlah bulan dimana kita dapat lihat umat Islam berjaya melaksanakan tuntutan agama sehabis sempurna; berpuasa disiang hari, memperbanyakkan amalan sunat; aktif membaca al-Quran, bersedekah, berjemaah di Masjid, termotivasi untuk membuat kebaikan dan mencegah kemungkaran dan bermacam-macam lagi. Hebatnya Ramadan. Jumpa lagi..

No comments:

Post a Comment