Tuesday, November 10, 2009

Banjir..


Lama rasanya tak menulis blog. Macam-macam ada kat kepala ni, tapi bila tiba masa nak menulis, nak mulakan ayat pun payah!

Musim banjir telah tiba di sebelah utara dan pantai timur semenanjung. Melihat di kaca TV, saya yang tak pernah mengalami banjir besar (paras buku lali pernah la..) tak dapat membayangkan bagaimana keadaan sebenar mangsa banjir; bagaimana hidup di pusat pemindahan, mana nak uruskan anak-anak, keadaan ibu yang sarat mengandung, tak kurang juga yang baru lepas bersalin, orang tua, yang sedang sakit.. Itu belum lagi masuk bab kemusnahan harta benda, kehilangan nyawa dan lain-lain lagi. Kita yang terselamat dari menjadi mangsa banjir mungkin tak terfikir akan kesusahan yang mereka alami seperti yang saya sebutkan tadi. Hanya mereka yang melaluinya akan merasa kaperitan dan kepayahan ujian tersebut.

Bagi yang termampu bolehlah menghulurkan bantuan, tak kiralah dalam bentuk apa pun. Paling tidak, doakan mereka (mesti buat!).
Allah berfirman di dalam Al-Quran; "Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan yang sabar dan dengan mengerjakan solat; dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk." ( al-Baqarah: 45)Tentu ada hikmah yang besar bukan sahaja bagi mangsa banjir malah untuk mereka yang tak terlibat. Seharusnya kita menginsafi dan bermuhasabah bahawa ujian yang menimpa orang lain adalah juga peringatan buat diri kita sendiri..

No comments:

Post a Comment