Tuesday, November 17, 2009

HUJAN


Semalam aku ke KL
Banyak yang aku lalui
Sepanjang perjalanan, pergi dan balik, hujan mencurah
Sesekali terasa bahayanya; jalan licin, penglihatan terbatas yang menggangu pemanduan
Konsentrasi jadi panduan, tawakal jadi pegangan

Hati terdetik, pasti akan ada kawasan yang ditenggelami air jika hujan berterusan begini
Pasti juga banyak kemalangan jalanraya yang akan berlaku jika pemandu tidak berhati-hati
Mungkin juga tekanan keatas jalanraya itu sendiri menghasilkan lubang-lubang kecil yang akan membesar seperti yang kelihatan di mana-mana
Kawasan-kawasan tadahan menjadi penuh dan melimpah ruah
Bukan parit dan longkang malah sungai-sungai besar juga sudah hilang parasnya
Hasil basuhan juga tidak kering nampaknya
Yang suka berkeliaran pasti hanya memerap dirumah
Menunggu hujan berhenti dan mengharapkan masa tak berubah

Diperjalanan,
Ramai yang berhenti berteduh sementara menunggu hujan reda
Ramai juga yang terperangkap dalam kesesakan jalanraya
Yang menunggu bas serta teksi mula tak keruan.
Melihat hari yang semakin kelam sementara matahari langsung tidak kelihatan.
Yang ada hanya air dan hujan.
Berterusan membasahi bumi yang kekeringan.

Setelah hujan berhenti lewat petang itu
Lalu-lalang mula dipenuhi manusia
Trafik mula lancar
Masing-masing tak sabar untuk tiba ke destinasi
Dan menghabiskan sisa-sisa hari

Dan hanya itu yang mampu kufikirkan
Tentang hujan yang diturunkan Tuhan
Aku lihat kesusahan
Aku nampak keresahan..itu sahaja..
Sebenarnya aku lupa akan nikmatnya,
Hujan..

al-Hatt
17 Nov 09

No comments:

Post a Comment