Friday, May 21, 2010

Melekat dihati

Ada dua perkara yang menarik perhatian saya semalam. Yang pertama ketika dalam perjalanan ke tempat kerja. Jalan yang biasanya sesak agak lengang sedikit manakala jalan yang biasanya lengang menjadi sesak pula pagi tu. Sejurus saya memasuki simpang lebuhraya Pasir Gudang (dari arah Skudai), kenderaan mula memenuhi ruang melebihi lorong lebuhraya itu sendiri. Saya fikir saya akan tiba lewat memandangkan destinasi yang dituju terketak kira-kira 5 km dari situ. Saya jangkakan dua kemungkinan sahaja yang menyebabkan jalan sesak sebegitu. Samada berlakunya kemalangan atau ada kenderaan mengalami kerosakan.

1 km dihadapan, saya terlihat sebuah lori treler berhenti di laluan bertentangan. Dihadapannya ada seseorang, barangkali pemandu lori terbabit bersama seorang penunggang motosikal. Kira-kira 20m dibelakangnya terbujur kaku mayat seorang penunggang motosikal yang lain dalam keadan meniarap dan masih bertopi keledar. Namun bahagian badannya kelihatan remuk dan serpihan daging ternampak jelas disekitarnya.
Mungkin lori terbabit yang menggilis mangsa.

Bukan selalu dapat melihat sendiri "babak ngeri" sebegini. Meremang juga bulu roma. Ini bukan kali pertama saya melihat dengan mata kepala sendiri. Perasaan saya tetap sama; insaf sekejap. Tersedar yang saya juga terdedah dengan kemungkinan menerima nasib yang sama seperti mangsa tersebut, walaupun saya tidak lagi memandu motosikal! Risiko tetap ada. Jika tak melanggar orang, kita pula yang dilanggar!

Yang kedua, buat pertama kali saya melihat kelainan dalam rancangan Forum Perdana Ehwal Islam yang disiarkan TV1. Biasanya ahli penal terdiri dari kalangan ilmuwan dewasa. Namun kali ini ahli penal jemputan terdiri dari tiga orang kanak-kanak sekolah rendah! Menarik dan bernas sekali forum kali ini. Tajuk yang dibincangkan lain dan tak bukan bersempena sambutan Hari Ibu.
Melihat kepetahan mereka berbicara dengan penuh bersemangat beserta isi kandungan menarik cukup untuk membuatkan semua yang menonton berasa terharu. Ternyata, keikhlasan anak-anak kecil memberi nasihat dengan kaedah sewajarnya amat dekat dihati kita yang dewasa ni! Syabas diucapkan buat pihak penganjur. 

Sekian buat masa ini. Jumpa lagi!

No comments:

Post a Comment