Sunday, May 9, 2010

Mesej Khas: Selamat Hari Ibu!

Semua orang ada ibu. Ada yang panggil mak, ummi, mama.. Apapun panggilannya, ibulah insan yang paling mulia. Kasih ibu membawa ke Syurga. Memuliakan ibu bukanlah susah jika dibandingkan dengan apa yang ibu kita korbankan untuk kita selama hayatnya. Hari ini merupakan simbolik kepada kasih sayang kita kepada insan mulia bernama Ibu. Yang sepatutnya diraikan saban hari saban waktu (semestinya peringatan buat diri ini!).

Hari ini Ibu pasti gembira. Dikelilingi anak-anak dan orang yang disayangi. Merasa diri dihargai. Ada yang meraikan dengan majlis "makan-makan", memberi hadiah istimewa beserta kad ucapan, membawa ibu berjalan-jalan, ada juga yang makan angin; menyambutnya secara kecil-kecilan dan bagi yang berkemampuan, dibuat secara besar-besaran. Apa yang penting Ibu gembira. Bertuahnya Ibu yang disayangi anak-anaknya.

Dalam pada itu, ada juga ibu yang menyambut hari ini dalam kedukaan. Bilamana insan yang disayangi pergi buat selamanya. Pasti hari ini tiada lagi ucapan "Selamat Hari Ibu" dari suami tercinta. Dan itulah yang berlaku kepada Makcik saya; Cik Ju, yang kehilangan suami sehari sebelum Hari Ibu menjelma (Semoga rohnya mendapat kemuliaan disisi Allah).
Hari ini dan hari-hari seterusnya pasti dirindui. Sokongan anak-anak, sanak saudara dan rakan taulan diharapkan memberi keceriaan kepada Cik Ju. Yang pergi pasti tak kembali. Yang tinggal hanya memori; suka duka hidup bersama. Raikanlah memori indah itu selamanya.

Selamat Hari Ibu!

No comments:

Post a Comment