Saturday, March 27, 2010

Israelisasi

Kedegilan Regim Pengganas Israel untuk membina penempatan haram yang baru di Baitulmaqdis mendapat perhatian sekutu kuatnya, Amerika. Dikhabarkan konon-kononnya pentadbiran Presiden Barack Obama tidak bersetuju dengan peluasan wilayah haram tersebut yang pastinya akan menjejaskan rundingan damai (juga konon-konon) dengan Palestin.

Saya amat konsisten dengan pendirian saya terhadap Obama sebelum ini (klik sini) dan keprihatinan beliau kali ini tidak sedikitpun membuatkan saya bahkan saya yakin seluruh masyarkat antarabangsa yang cintakan keamanan dan memperjuangkan keadilan untuk mempercayainya. Berita hari ini yang memuatkan kenyataan Si Pengganas yang juga Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu bahawa regimnya tidak peduli akan desakan Amerika sekadar membuktikan betapa kuatnya pengaruh serta berkuasanya Pengganas Yahudi keatas Amerika.

Obama hanya mampu berkata-kata tanpa dapat melakukan apa-apa..
..............................................................
Israel tidak peduli desakan Amerika

BAITULMAQDIS 26 Mac – Israel tidak akan mengubah polisi tentang Baitulmaqdis, demikian menurut Perdana Menteri Benjamin Netanyahu hari ini selepas mengadakan persidangan dengan Kabinet Keselamatannya, memburukkan lagi pertelingkahan negara Yahudi itu dengan Washington yang mahu rundingan damai dengan Palestin dimulakan dengan segera.
Netanyahu yang kembali dari lawatan ke Washington semalam yang dilihat memburukkan lagi ketegangan dengan pentadbiran Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama, berhubung penempatan haram Yahudi termasuk di timur Baitulmaqdis yang merupakan kawasan Arab yang dijajah.
“Pendirian Perdana Menteri tidak berubah ke atas polisi terhadap Baitulmaqdis seperti yang dipegang oleh kesemua kerajaan Israel sejak 42 tahun lalu,” menurut pejabat Perdana Menteri dalam satu kenyataan.
AS dilaporkan mendesak Netanyahu mengambil beberapa langkah yang membantu menghidupkan semula rundingan damai dengan Palestin.
Perdana Menteri yang bongkak ini akan mengadakan perbincangan berhubung tuntutan AS ini dalam forum dalaman dengan tujuh menteri kanannya lewat hari ini.
Setiausaha Kabinet, Zvi Hauser berkata, adalah tidak mungkin persetujuan dicapai dengan segera dalam forum tersebut dan beliau turut menafikan laporan media yang menyatakan AS meletakkan waktu akhir memberi jawapan pada malam esok.
“Saya mencadangkan anda menunggu dengan sabar. Forum tujuh menteri sedang diadakan petang ini untuk membincangkan isu ini. Jika terdapat keperluan, rundingan selanjutnya mungkin akan diadakan.
“Semua aspek berhubung isu tersebut akan dinilai dan mereka akan merumuskan kedudukan Israel berdasarkan kepentingan negara ini dan ia memerlukan masa,” kata Hauser kepada radio awam.
Hauser bagaimanapun menolak untuk membincangkan tuntutan Washington dengan terperinci, sejajar dengan pendirian kedua-dua pihak.
Media Israel melaporkan, Kabinet Keselamatan yang dianggotai oleh beberapa ahli politik yang mempunyai pendirian keras, tidak mungkin bersetuju tentang perkara yang dituntut AS. – AFP

No comments:

Post a Comment