Friday, January 30, 2009

Obama- Udang Disebalik Batu...


Sesuatu yang baik samada berbentuk cadangan atau tindakan haruslah disokong dan dihormati. Itu pada prinsipnya.

Umum mengetahui Presiden Obama telah menyatakan hasratnya untuk memperbaharui dasar luar Amerika sejak mula berkempen jawatan Presiden dan kini beliau mula mengorak langkah sejurus dilantik secara rasmi sebagai Presiden Amerika yang baru. Melalui ucapannya sempena upacara pelantikan tempohari, Obama menyatakan pendiriannya untuk berbaik-baik dengan negara Islam menerusi “kepentingan bersama dan saling menghormati”.

"To the Muslim world, we seek a new way forward, based on mutual interest and mutual respect"

Saya agak skeptical dengan keihklasan Obama dalam membina kembali jambatan perhubungan antara Amerika dengan Negara Islam khasnya. Tindakannya saya kira agak ‘populis’ iaitu menjanjikan sesuatu yang menarik minat ramai walhal ianya agak mustahil dilaksanakan memandangkan rekod pentadbiran Amerika selama ini ternyata gagal dan sering menindas negara lain terutamanya dunia Islam.

Dengan ‘tagline’ Change, ianya berjaya menambat hati pengundi dan memberi harapan kepada dunia untuk melihat perubahan pentadbiran Amerika dari dasar ekonomi hinggalah ke dasar luarnya. Tindakan populis ini sebenarnya telah merebak ke negara kita; berlaku dalam parti pemerintah dan juga parti pakatan dan kini kita mula merasa kesannya; yang dijanjikan banyak yang tak kesampaian manakala yang berjaya dilaksanakan lebih banyak mengundang bencana dari manfaatnya.

Barisan kabinet Obama kebanyakannya berbangsa yahudi yang semestinya meletakkan kepentingan yahudi Amerika dan juga penguasaan Pengganas Israel di rantau Asia Barat sebagai agenda utama mengatasi segala-galanya. Semasa kempen pemilihan presiden yang lalu, Obama dilihat amat menjaga hati pelobi yahudi sehingga sanggup ke Negara Haram Israel sebagai tanda sokongan dan jaminan bahawa kepentingan kaum yahudi dan Pengganas Israel akan diperjuangkan apabila dilantik kelak. Akhirnya Obama menang bergaya dan mencatat sejarah baru untuk Amerika.

Melalui hujah di atas, bagaimana harus kita percaya bahawa Obama membawa harapan baru kepada dunia Islam? Adakah Obama mampu mengawal dan meyakinkan kabinet yahudinya bahawa Amerika atau dunia memerlukan sokongan dan kerjasama negara Islam untuk kesejahteraan bersama? Sejauh manakah Regim Pengganas Zionist merestui hubungan baik Amerika dengan dunia Islam kelak? Mungkinkah hubungan baik itu akan menggugat cita-cita peluasan Negara Haram Israel di atas bumi Palestin?

Atau adakah hubungan baik itu sekadar ingin menguatkan lagi pengaruh AS ke seluruh negara Islam hingga akhirnya semua kehendak AS dan Pengganas Israel tak siapapun berani menentang? Lihatlah apa yang telah terjadi kepada negara-negara Arab. Mereka tidak mampu berbuat apa-apa untuk menyelamatkan Palestin kerana kebergantungan mereka kepada AS dari segi ekonomi dan pertahanan. Hinggakan ada negara-negara Timur Tengah sanggup mengiktiraf kewujudan Negara Haram Israel serta menjalinkan hubungan diplomatik dengannya manakala Palestin terus dianaktirikan!! Adakah ini misi sebenar Obama?

Di Malaysia sudah ada gerakan yang menyambut hasrat Obama ini lama sebelum kempen pemilihan Presiden lagi. Mereka telah mula berhubung rapat dengan AS melalui dialog, menyertai program-program yang dianjurkan pihak Barat, menganggotai pertubuhan berpengaruh tertentu dan menjalankan aktiviti bersama. Kini gerakan tersebut mula mempersoalkan mengapa Malaysia masih tidak menonjolkan diri atau setidak-tidaknya memberi respon kepada pelawaan Obama. Gerakan tersebut memberikan alasan inilah masanya Malaysia memainkan peranan penting dalam mencapai hasrat Obama dalam konteks “mutual interest & mutual respect”.


Persoalannya, mengapa Malaysia? Mengapa tidak digunakan saluran pertubuhan negara Islam contohnya OIC untuk berdialog? Mengapa hendak bertindak sendirian? Mungkinkah ada kepentingan peribadi dalam hal ini? Tak terfikirkah jika satu hari nanti negara kita yang tercinta ini terhutang budi kepada Amerika hinggakan kita tergamak menjadi seperti negara-negara Arab yang lain?
Lupakah kita bahawa sikap lantang kita selama ini melalui kepimpinan yang berwibawa telah banyak menyelamatkan imej Islam serta membangkitkan kesederan umat Islam khasnya serta penduduk dunia tentang kegilaan Pengganas Israel dan sekutunya? Adakah Obama berusaha untuk menutup mulut penentang-penentang tegarnya ini?

Untuk makluman, gerakan di Malaysia ini dipelopori oleh golongan cerdik pandai yang paling rapat dengan Amerika. Mungkin anda boleh mengagak siapa orangnya…

Saya berpendapat kita wajar menyahut seruan Obama dengan membuat kajian strategik menyeluruh, apa kesannya keatas Malaysia dan dunia Islam, menyediakan pemimpin-pemimpin berwibawa dan patriotik, meletakkan kepentingan Islam mengatasi segala-galanya dan bersuara atas satu gerakan, OIC contohnya.

Kita mesti sentiasa berwaspada dengan setiap agenda dan pembuat dasar Amerika dan bukan sekadar tertarik dengan ucapan manis Obama tentang itu dan ini.
Obama perlu menunjukkan komitmen dan keadilan dalam penyelesaian konflik Asia barat terlebih dahulu. Bagi para pemimpin negara; Barisan atau Pakatan, berfikirlah dulu sebelum terkena…

No comments:

Post a Comment