Monday, May 18, 2009

Bersyukurlah...



Beruntungnya aku
Hidup dalam kesenangan dunia
Jika dibandingkan dengan jutaan hambaNya
Yang papa, kedana
Yang tidak memiliki apa dan sesiapa
Kecuali Mu ya-Tuhan

Beruntungnya aku
Dikalangan hambaNya yang beruntung
Aku punya kehidupan yang indah
Keluarga yang bahagia
Rezeki yang melimpah ruah
Ditemukan jodoh yang setara
Dikurnia zuriat yang sempurna akalnya
Ketika ramai yang berduka dan merana

Beruntungnya aku
Diperkenalkan Tuhan dengan berbagai ragam dunia
Dikala ramai hambaNya hanya melihat puncak tinggi melangit
Melupai tanah yang dipijak dan dihinjak
Menghindari segala kotor dan onar dunia

Beruntungnya aku
Hidup dicelah kegelisahan dan kepuraan
Kebencian dan penindasan
Yang memberi kesan
Dalam mengejar impian hakiki

Beruntungnya aku
Mengenal itu dan ini
Baik dan buruk
Pahala dan dosa
Syurga dan neraka dunia
Disaat ramai hambaNya yang lalai
Dan terkapai

Beruntungnya aku
Diberi ruang dan peluang
Dan peluang-peluang yang tak pernah putus
Dari-Mu Tuhan
Yang tak disedari hamba-hambaMu
Yang dilupai dan disia-siakan,
Diabaikan

Beruntungnya aku
Jika Menjadi hambaMu
Yang bersyukur
Dan tau malu

Beruntungnya aku..

al-Hatt
6 Nov 2008.

No comments:

Post a Comment