Thursday, May 28, 2009

Kehidupan Adalah Ujian



Ujian berlaku setiap masa dan tidak mengenal siapa diri kita. Selagi diberi peluang untuk hidup di muka bumi ini, ujian pasti akan hadir mewarnai kehidupan setiap hamba-Nya.

Kita mungkin bangkit awal dari tidur setiap pagi; bersiap dan bergegas keluar rumah untuk mencari rezeki.
Di pertengahan perjalanan, berlaku kesesakan yang tidak dijangka yang akhirnya menyebabkan kita terlewat sampai ke tempat kerja. Lantas kita menyalahkan keadaan dan mula hilang tumpuan.

Sering juga berlaku keadaan dimana ketika kita fokus menyiapkan kerja, ada pula rakan yang sibuk berbual dan bergelak ketawa seolah-olah tiada kerja yang hendak dibuat apalagi menghormati orang lain yang sedang bekerja. Sedikit sebanyak pasti kita merungut dan berasa sakit hati.

Tulisan diatas hanyalah beberapa contoh ujian yang sering kita hadapi dan rungutkan saban hari. Tiada sesiapapun terlepas dari ujian sebegini. Allah menjanjikan ganjaran besar bagi hamba-Nya yang bersabar dan bertawakal.

Firman Allah dalam surah Az-Zumar ayat 10 yang bermaksud " Sesungguhnya orang-orang yang bersabar sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira ".

Rasulullah SAW juga ada bersabda yang bermaksud:”Sesungguhnya orang mukmin akan menerima tekanan hidup kerana tidak ada satu bencana sama ada kerana terkena duri atau yang lebih besar, tidak juga ketakutan, melainkan Allah akan mengangkat darjatnya satu darjat dan menghapuskan satu kesalahan dengan kesabarannya menghadapi bencana dan kesusahan tersebut.” - Riwayat al-Hakim

Jadi apa masalahnya dengan ujian ini?

Ketahuilah, kesenangan dan segala kemudahan itu juga adalah satu ujian..

No comments:

Post a Comment