Friday, October 11, 2013

Checklist Jumaat















Pemandangan selepas Jumaat di Masjid Nabawi- Umrah Jun 2012.


Assalamualaikum.
 
Selamat merebut keberkatan & barakah sebanyak mungkin hari ini; Jumaat.
 
Jumaat; penghulu segala hari, bukanlah hari biasa-biasa.
Bagi orang kebanyakan, rutin hari Jumaat tak banyak beza dengan hari-hari sebelumnya (kecuali Sabtu & Ahad- Hari cuti!).
Tapi ramai juga yang dapat memanfaatkan rutin yang sedia ada sibuk ni untuk mendapat "extra point" dari Allah. Alhamdulillah.
 
Istimewanya hari ini Allah khususkan satu surah didalam Al-Quran; Al-Jumu'ah, sebagai peringatan dan galakan buat manusia.
 
Maksud ayat ke-9 yang biasa kita dengar:

Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan (bang) untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang Jumaat) dan tinggalkanlah berjual beli (pada saat itu) yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya).

Sebenarnya banyak lagi amalan yang digalakkan seperti di ajar Rasulullah SAW untuk kita buat pada hari Jumaat. Antaranya;

Memperbanyakkan selawat ke atas Junjungan Mulia Rasulullah S.A.W.
Sabda Rasulullah S.A.W: “Sesungguhnya sebaik-baik hari ialah hari Jumaat, maka perbanyakkanlah selawat ke atas ku pada hari tersebut. Sesungguhnya selawat kalian akan diperlihatkan kepadaku.” - Hadith Riwayat Abu Dawud.


Membaca Surah Al-Kahfi.
Sabda Rasulullah S.A.W: “Barangsiapa yang membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat akan diberikan cahaya baginya di antara dua Jumaat.” - Hadith Riwayat An-Nasa’ie, Al-Baihaqi dan Al-Hakim.

Mandi sunat hari jumaat bagi mereka yang akan menunaikan solat jumaat.
Sabda Rasulullah S.A.W: “Disunnahkan mandi pada hari Jumaat.” - Hadith Riwayat Bukhari.

Memperbanyakkan berdoa sepanjang hari jumaat.
Sabda Rasulullah S.A.W: “Pada hari (Jumaat) itu terdapat suatu masa di mana seorang hamba (mu'min) apabila meminta (berdoa) kepada Allah sesuatu kebaikan melainkan Allah memakbulkan doanya atau ia meminta Allah melindunginya daripada sesuatu kejahatan melainkan Allah melindunginya daripada kejahatan.” - Hadith Riwayat At-Tirmidzi.

Memperbanyakkan membaca Al-Quran.

Memperbanyakkan sedekah.
Sabda Rasulullah S.A.W: “Sedekah pada hari Jumaat dibandingkan dengan sedekah pada enam hari lainnya laksana sedekah pada bulan Ramadhan dibanding bulan-bulan lainnya.” Hadith daripada Ka'ab R.A menjelaskan: “Dan sedekah pada hari itu lebih mulia dibandingkan dengan hari-hari selainnya.” - Mauquf Sahih.


Sejujurnya, taklah susah sangat.
Kalau betulpun Jumaat adalah hari paling sibuk bekerja dalam seminggu (sebab banyak kerja tak siap!), kita masih mampu buat apa yang patut dibuat seperti checklist di atas.

Tanya diri, soal iman. Anda mampu mengubahnya..

Semoga kita memperoleh keberkatan dan keampunan dari Allah.

Wassalam,

alHatt.

No comments:

Post a Comment