Friday, October 4, 2013

Radiasi 1400..

Assalamualaikum,

Selamat menikmati Jumaat yang penuh barakah.

Ada yang bertanya kenapa tiba-tiba Blog Galeri Nurani "bernyawa semula" selepas sekian lama menyepi terutama sejak Julai 2010.

Ada beberapa sebab musabab yang menyebabkan Galeri Nurani tersembab.
Yang utama sekali kerana komitmen yang tersangatlah banyak antara Ogos 2010 hingga Ogos 2012. Dua tahun yang sangat memenatkan dan penuh ranjau sepanjang hidup di muka bumi.
Keinginan untuk menulis hampir-hampir tiada hinggalah saya "memulakan hidup baru" selepas tarikh itu.

Hanya pada Jun 2013 saya mula keluarkan posting terbaru, cuba memotivasikan diri sendiri.
Tapi masih juga tak termotivasi!

Hinggalah tanggal 11 Sep 2013, kebetulan bersamaan tarikh ulangtahun runtuhnya keegoan Amerika menyembah bumi, saya kembali bersemangat untuk menulis.
Ideapun (entah apa-apa) tiba mencurah-curah. Dah tak tertahan-tahan lagi.
Dan kini Galeri Nurani kembali.
InsyaAllah akan cuba diteruskan selagi mana dapat membawa manfaat kepada kepentingan ummah.

Kenapa 11 Sep 2013?

Kebetulan (hidayah datang lagi), saya dan isteri menghantar seorang saudara (bau-bau bacang) yang baru kami kenali 3 hari sebelum itu, ke perhentian Melaka Central.
Dia menumpang rumah kami atas satu tugasan dakwah.
Sebelum pulang, saya dan isteri sempat ronda-ronda dalam Melaka Central dan masuk ke satu kedai buku/music Muslim. Mencari-cari sesuatu dan secara tak semena-mena saya "terserempak" dengan CD Al-Farbiband.
Saya pernah sekali melihat persembahan band ni di TV beberapa tahun lalu dan agak impressed dengan kebolehan mereka.

Saya berkata kepada isteri; saya nak beli CD ni.
Selepas dua tiga kali ulang dengar, saya semakin "menjiwai" music dan mesej yang band ni bawa.
Cukup bermakna.

Tajuk album pun unik; "RADIASI 1400".
Saya dah terkena kesannya..













Radiasi 1400..

Seruan itu telah lama memanggilmu
Lebih seribu empat ratus tahun yang lalu
Di bumi yang tandus dari suara qudus
Melalui lidah sayyidul mursalin

Suara itu masih terdengar lagi di waktu ini
Melalui lidah generasi perjuangan kini
Apakah kamu tidak dengar ?

Untuk menyiram bumi yang tandus
Untuk mengekang nafsu yang rakus
Untuk melembut hati yang keras
Untuk membersih penzalim dan pemeras
Untuk membasmi pemandi darah
Untuk menahan arak yang tumpah
Untuk memberhentikan pejudian memusnah


Agar tuhan dibesarkan agar tuhan disembah
Agar bumi tuhan putih bersih dari noda dan darah
Ayuh sambutlah seruan ini jangan tunggu-tunggu lagi
Jangan biarkan masa berlalu berlalu percuma


Seruan itu memanggilmu
Seruan itu seruan jihad..


Artis: Al-Farabiband

Dah tahu apa sebabnya?

Jumpa lagi..

No comments:

Post a Comment