Thursday, January 29, 2009

Ayuh bangunlah...


Proses gencatan senjata meredakan sedikit ketegangan yang seolah-olah menandakan keganasan telah berakhir. Bagi penduduk Gaza, itulah yang diharap-harapkan.

Mereka mula pulang ke kediaman masing-masing, yang sebahagian besarnya telah musnah dibom pengganas, meratapi kehilangan ahli keluarga dan bermacam-macam bentuk kesedihan lagi.
Situasi yang sedikit stabil ini janganlah pula membuatkan kita disini leka atau berhenti dari menjalankan usaha-usaha yang telah diambil sebagai tanda sokongan dan simpati kita kepada penderitaan Palestin.

Kita perlu terus menerus dan melipatgandakan usaha-usaha yang mampu kita lakukan antaranya,
1- Boikot produk pengganas. Banyak produk alternatif yang boleh menggantikan produk pengganas terutamanya produk keluaran tempatan.
2- Melabelkan mereka dengan label-label yang menggambarkan kekejaman serta dosa-dosa yang telah dilakukan seperti Negara Haram Israel, Pengganas Israel, Tentera Pengganas, Tokoh-tokoh Pengganas, Pengganas Antarabangsa dan lain-lain dalam setiap perkara dan urusan. Saya memuji tindakan Astro Awani yang telah menggunakan label “Pengganas Israel” dalam penyampaian beritanya. Media massa memainkan peranan penting dalam usaha ini.
3- Menyokong setiap usaha pihak pemerintah serta badan-badan berkaitan dalam usaha menghentikan kekejaman Pengganas Israel.
4- Memasukkan silibus Pengganas Antarabangsa dalam matapelajaran sejarah diperingkat sekolah menengah dan pendidikan tinggi. Negara Pengganas dan Tokoh Pemimpin Pengganas harus dibukukan dan dihebahkan kepada setiap ganerasi melalui sistem pendidikan agar menjadi iktibar dan pengajaran.
5- Memperbanyakkan aktiviti pungutan derma, solat hajat, memohon doa, bacaan ayat-ayat suci Al-Quran, sesi ceramah, penyebaran maklumat melalui blog, email dan bermacam cara lagi bagi memupuk kesedaran umat Islam khasnya yang sekaligus meningkatkan lagi penglibatan kita secara langsung dalam usaha membantu Palestin.

Percayalah, sumbangan kita yang sedikit tapi berterusan dan ikhlas ini takkan sia-sia, InsyaAllah.

1 comment:

  1. orang kita selalu hangat-hangat tahi ayam. bila terkena batang hidung baru nak nyesal..

    ReplyDelete