Saturday, January 24, 2009

Kelemahan Palestin Kunci Kekuatan Pengganas Israel

Proses gencatan senjata antara Pengganas Israel dan Hamas telah pun bermula.
Bagi pengganas, mereka mengumumkan kemenangan di pihaknya apabila berjaya membunuh lebih 1200 mangsa yang majoritinya penduduk awam, meletupkan beratus-ratus terowong bawah tanah, menghancurkan segala infrastrukutur awam seperti sekolah, hospital, masjid, rumah kediaman dan yang paling penting baginya adalah menghapuskan saki baki keturunan dan hubungan saudara penduduk Gaza khasnya dan Palestin amnya.
Berapa ramai bala tentera dan kelengkapan senjata Hamas dapat dihapuskan menjadi tanda tanya.

Di pihak Hamas, gencatan senjata menandakan kegagalan Pengganas Israel dalam operasi keganasannya. Terlalu banyak hipokrasi dalam konflik ini.
Pengganas mahu menghukum “pengganas”, namun sasarannya penduduk awam. Hamas pula dinafikan hak untuk membentuk negara berdaulat walaupun dipilih secara sah oleh penduduk Palestin malah dilabel pula sebagai pengganas. Apabila Hamas dilabel sebagai pengganas, ini bermakna Pengganas Israel dan pengganas sekutunya berhak menggugurkan bom dan menghalang Hamas daripada memiliki kelengkapan senjata dengan alasan “inilah caranya menghapuskan pengganas”.
Pada akhirnya, segala keperitan dan kesengsaraan ditanggung sepenuhnya rakyat Palestin yang tak diketahui bila dan apa penamatnya. Ini jelas menunjukkan Pengganas Israel sebenarnya mahu menghapuskan rakyat Palestin bagi meluaskan lagi wilayah haramnya. Ternyata label "pengganas" amat kuat pegaruhnya untuk melenyapkan Islam di muka bumi ini.

Selagi Palestin dinafikan hak untuk membangunkan negara, ekonomi dan ketenteraan, selagi itulah Pengganas Israel meneruskan kezalimannya. Yang nyata, kelemahan Palestin adalah kunci kekuatan Pengganas Israel..

No comments:

Post a Comment