Wednesday, November 20, 2013

"Wake Up Call"

Sumber berita: Utusan Online. 
 


Kunjungan OIC ke Rakhine dibantah


Sebahagian daripada sami Buddha, memegang sepanduk membantah kunjungan delegasi Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) ke Myanmar bagi melihat sendiri nasib etnik Rohingya Islam akibat rusuhan agama di Yangon, semalam. - AP


YANGON 13 Nov. - Berpuluh-puluh sami Buddha mengadakan tunjuk perasan di luar lapangan terbang bagi membantah kehadiran delegasi daripada Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) yang tiba di sini, hari ini bagi memantau keadaan berhubung rusuhan agama.
Setiausaha Agung OIC, Ekmeleddin Ihsanoglu dan beberapa pegawai lain yang mewakili pertubuhan 57 negara Islam itu, akan bertemu dengan pegawai tertinggi kerajaan Myanmar di Naypyitaw untuk membincangkan isu keganasan etnik yang melanda negara ini.
Lebih 240 orang terbunuh dan 240,000 lagi menjadi pelarian dalam rusuhan agama pada tahun lalu, dengan kebanyakan mangsa terbunuh merupakan etnik Rohingya Islam yang diburu oleh penduduk Buddha dan tidak dihalang oleh pihak keselamatan Myanmar.
Delegasi OIC terbabit yang diwakili pegawai dari Indonesia, Malaysia, Turki, Arab Saudi, Mesir, Djibouti dan Bangladesh, dijangka menerima bantahan besar-besaran pada Jumaat ini apabila berkunjung ke negeri Rakhine bagi melihat sendiri keadaan mangsa dan kem pelarian.
Pegawai Indonesia, Ark Hananto berkata, kerajaan Myanmar memberi jaminan akan mengenakan kawalan yang ketat terhadap kumpulan khas OIC sepanjang kunjungan di negara ini.
Ark berkata, selain mengutuk dan menyuarakan kebimbangan tentang nasib umat Islam di Myanmar, OIC juga akan bertemu secara langsung dengan mangsa konflik terbabit.
Jelasnya, pegawai delegasi akan mengadakan perbincangan dengan masyarakat dan pemimpin-pemimpin agama di kawasan itu.
"Tujuan OIC ke sini adalah untuk mencari jalan membina komunikasi antara kedua-dua pihak terlibat," katanya. - AP

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20131114/lu_06/Kunjungan-OIC-ke-Rakhine-dibantah#ixzz2l4Mhsar7
© Utusan Melayu (M) Bhd

Setiausaha Agung OIC menangis ketika kunjungi etnik Rohingya


Sebahagian etnik Rohingya berteduh di sebuah kem di Sittwe, Rakhine, Myanmar selepas rusuhan agama tercetus pada 15 Mei lalu. - AGENSI

YANGON 17 Nov. - Setiausaha Agung Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC), Ekmeleddin Ihsanoglu mengakui dia menangis ketika melawat kem etnik Islam Rohingya di Sittwe, hari ini.
"Saya menangis apabila melihat keadaan kem yang daif, selain kebajikan penghuninya tidak diuruskan dengan baik," katanya.
Ekmeleddin dan delegasi OIC kini dalam lawatan empat hari ke Myanmar sejak Jumaat lalu atas jemputan Presiden, Thein Sein.
Delegasi itu kemudiannya mengadakan pertemuan dengan Thein Sein, di sini semalam.
Sementara itu, OIC menggesa Myanmar mengurangkan sekatan ke atas hak kebebasan asas selepas menilai hak asasi etnik Islam Rohingya dan penduduk Islam lain di negara ini akibat konflik agama yang berlaku sejak kebelakangan ini.
"OIC menggesa kerajaan untuk meneruskan reformasi undang-undang, termasuk memansuhkan undang-undang sekatan kebebasan asas," menurut Thein Sein yang dipetik oleh akhbar The New Light of Myanmar hari ini.
Konflik keganasan etnik dan agama di negeri Rakhine di barat Myanmar pada tahun lalu, menyaksikan sekurang-kurangnya 167 orang maut, terutamanya etnik Rohingya Islam.
Etnik minoriti itu berdepan dengan diskriminasi apabila kerajaan Myanmar tidak mengiktiraf kerakyatan mereka dan mendakwa golongan itu berasal dari Bangladesh.
OIC dalam pada itu berjanji untuk menghulurkan bantuan kepada Myanmar, namun menggesa agar negara ini menghentikan diskriminasi ke atas etnik minoriti dan agama yang tertakluk di bawah peruntukan hak asasi manusia. - AGENSI

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20131118/lu_08/Setiausaha-Agung-OIC-menangis-ketika-kunjungi-etnik-Rohingya#ixzz2l4NgIa4d
© Utusan Melayu (M) Bhd
.........................................................
alHatt:
Tetamu Galeri Nurani yang budiman;

Terima kasih atas perhatian dan masa anda membaca laporan berita di atas. Mudah-mudahan sedikit sebanyak dapat membuka mata kita ke atas apa yang telah dan sedang berlaku khususnya di Rakhine (negeri dalam jajahan Myanmar).

Galeri Nurani pernah sekali memaparkan pautan artikel tulisan Tun Dr. Mahathir dalam posting  bertajuk "P.E.A.C.E." dengan mengajak kita sama-sama bermuhasabah serta memikirkan apa yang mampu kita lakukan untuk membantu etnik Rohingya.

Memetik kata-kata Tun dalam blognya yang bertajuk "THE ROHINGYAS" seperti berikut, (terjemahan bahasa melayu oleh pengendali blog Galeri Nurani);

8. The Muslims worldwide are weak.  Naturally they have not raised meaningful objection against the atrocities. It is as if Muslims care only for themselves and not their brothers, yet Islam enjoined upon them the brotherhood of all Muslims.

8. Orang Islam seluruh dunia adalah lemah. Biasanya mereka tidak melakukan bantahan/penentangan yang sewajarnya keatas kezaliman yang berlaku. Mereka hanya pentingkan diri sendiri dan bukan kepada saudara mereka walaupun agama Islam menekankan bahawa Islam itu bersaudara.  

9. Since the Muslims care not for each other or for Islam, anybody can beat any Muslim to death in full view of the other Muslims.  I feel sorry for the Rohingyas.  It is their turn today.  We Muslim in Malaysia think this will not happen to us.  So why should we care about what happens to the Rohingyas.  It is their problem, not ours.

9. Memandangkan orang Islam tidak mengambil berat tentang orang lain atau Islam, sesiapa sahaja boleh membunuh orang Islam yang lain sebab itu bukan diri mereka. Saya kasihan kepada orang Rohingya. Kini tiba giliran mereka. Orang Islam di Malaysia fikir ia tidak akan berlaku keatas diri mereka. Jadi kenapa kita mesti ambil peduli atas apa yang berlaku kepada etnik Rohingya?
Itu masalah mereka, bukan kita.

Pendapat saya pada kenyataan diatas adalah seperti berikut:

Pertama, Tun menulis sebagai teguran/sindiran kepada Kerajaan Malaysia (memang "style" Tun macam tu) agar masuk campur atas isu Rohingya. Barangkali itu antara sebab mengapa akhirnya OIC menghantar delegasi termasuk dari Malaysia ke Myanmar untuk memantau keadaan etnik Rohingya.

Kedua, tulisan itu juga ditujukan buat umat Islam di Malaysia agar mengambil berat dan mengambil tauladan agar perkara seumpama tidak berlaku di Malaysia.

Sejujurnya kita di Malaysia hidup dalam keadaan aman dan harmoni (masih terkawal) sehingga kebanyakan dari kita tidak peduli apalagi bermuhasabah tentang apa yang berlaku di tempat lain termasuklah di Myanmar, Palestin, Syria, Mesir dan banyak lagi.
Termasuklah juga "pembersihan etnik Islam" yang berlaku dibanyak Negara di mana orang Islam adalah golongan minoriti.

Apa yang kita sibukkan adalah berpolitik; tuduh-menuduh, fitnah-memfitnah dan bermusuhan antara sesama Islam. Juga berlebihan dalam berhibur dan melibur, melawak, gosip artis dan bermacam-macam sibuk yang dicipta sendiri.

Kita tidak ambil peduli kesan yang bakal dihadapi dimasa hadapan atas kelalaian diri kita sendiri.
Apa yang berlaku di Negara-Negara bergolak seluruh dunia sekarang ni tidak mustahil akan berlaku di Malaysia.
Dengan cara hidup dan tabiat kita ketika ini, mampukah kita menangkis segala ancaman yang akan merosakkan Islam dan Negara?

Ketika ini banyak isu yang menggugat kepentingan Islam dan umat Islam di Malaysia yang dibangkitkan musuh Islam. Dan kita masih lagi mampu bertelagah, yang berseronok terus leka melayan nafsu sendiri, yang lena tidur terus berdengkur.
Kita tidak sanggup untuk bersatu sebagaimana kita sanggup berpecah-belah hatta kafir-mengkafir.

Ayuh, bangkit segara! Jangan tidur sambil dibuai mimpi palsu yang bakal menjerut leher serta tengkok kita. Sedarlah, kita sedang berada dalam kecemasan iman dan amal tahap kronik!!

Jika kita berbangga bergelar umat Islam, maka bersedialah berkorban untuk melenyapkan sifat pentingkan diri sendiri. Fikirlah kemaslahatan ummah.
Biarlah kiranya segala nikmat yang kita nikmati kini merupakan pemberian yang diredhai Allah. Bukannya Istidraj.

Jika kita rasa gembira dan selesa dengan kehidupan kita kini, orang lain juga berhak merasai perasaan yang sama.
Jika kita rasa seronok melakukan amal ibadat, bersolat, berjemaah di masjid, membaca Al-Quran dan berpuasa, orang lain juga berhak merasai perasaan yang sama!

Maka menjadi tanggungjawab kita membantu mereka dengan cara dakwah dan berkasih-sayang serta mendoakan agar mereka juga akhirnya merasai nikmat yang sama!

Bukan menggalakkan permusuhan!!

Inilah yang dilakukan oleh para Nabi dan Rasul.
Mereka mengajak kepada kebaikan, mencegah kemungkaran.
Mereka tidak pentingkan diri sendiri.
Mereka menyahut seruan Ilahi.

Jadi mampukah kita menyahut seruan yang sama??
Ayuh, bangkit segera!!

alHatt
20 Nov 2013.
 






No comments:

Post a Comment